Tuesday 25 April 2017

Online Marketing Part 4: Copywriting

What is copywriting?

Bila speaker first mention copy writing dalam seminar, I thought what the hell was that, saya ingatkan macam IP or something like that. Rupanya copy writing ialah the way you write in your IG, dan FB. Copy writing ni the power of your post. Kalau macam dalam IG, mostly I copy all those ayat from FB Merve je. But in order to promote dalam FB Ads, kita kena ada ayat power sendiri.

Dalam erti kata lain, copy writing ini adalah ayat jualan. Ayat jualan ni SANGAT penting dan lagi penting untuk tidak meniru bulat-bulat dari page lain. Tulis ayat jualan anda sendiri.

Bagaimana cara nak menulis?

Copywriting ni adalah "ayat jualan". Juga adalah ayat untuk menulis iklan.

Kalau ikutkan course yang saya attend, terdapat tiga cara untuk copywriting dalam online marketing macam kat bawah ni. B2B tu apa? Business to business (samada owner to stokis/agent) and B2C tu bila business melibatkan end user (customer).




1) TEASER


Teaser ni macam hint la. Kalau ada produk baru nak intro, kita kene buat post teaser dulu. Tengok gambar kat atas, duck scaves nak keluarkan produk baru, tak ada kena mengena dengan nak jual tebu ye, tapi itu buluh bukan tebu. Buluh tu nak tunjuk yang tudung duck ni akan keluarkan guna bamboo cotton macam trend sekarang ni.

Teaser akan FAILED kalau customer dah tau apa kita nak keluarkan sebab ianya memerlukan diorang tertanya-tanya dan it actually develop curiousity about the coming product.

Selalunya teaser post ini before to launch the product.



2) SOFT SELL


Soft sell ialah indirect selling.

SETIAP HARI kita kena soft sell ye supaya existing customers kita tak beli dari competitor.
So, hari-hari kita kena buat soft sell.

Contoh soft sell seperti tutorial, testimoni, jenis makeup, tips kecantikan, cara cuci makeup dan juga mungkin kita boleh educate customers kita tentang kesan dan perbezaan makeuo mahal dan murah.


3) HARD SELL


Hard sell ni sebulan atleast kita kena buat dalam 2 kali. Kita terus direct selling apa kita nak jual, harga. Struktur copywriting untuk  hard sell adalah seperti gambar kat bawah.



a) Headlines - kena something yang catchy.
b) Deskripsi - penerangan tentang produk.
c) Offer - contoh macam postage free - kelebihan - nila sellimg point product kita.
d) CTA tu contoh macam kita beritahu yang tinggal berapa hari je lagi so dapatkan produk kami. Tinggalkan no telefon dan nama kita (seller)


Untuk hasilkan copywriting yang effektif macam dalam gambar kat atas, kita as seller kena create 4U. 
1) Urgent - create urgent nak dapatkan produk dalam bulan April, free postage, so dapatkan produk ni segera.
2) Unique - Jangan copywrite orang lain, cipta copywrite sendiri.
3) Useful - orang kena faham apa kita tulis
4) Ultra-specific - contoh kalau produk Merve kita kita target mereka yang  bekerja kan so jangan pakai ayat yang atau tulisan macam budak-budak.


Ni slides yang tunjukkan contoh copywriting.



Kesimpulan
Teaser untuk pengenalan produk, soft sell more to share knowledge, share information to maintain customers and ard sell untuk "pukul jualan" tu.


Ni gambar kat atas ni kalau kita nak pakai simbol menarik, pergi ke fsymbols.com.
Banyak simbol menarik tau.

Okey, sekian untuk copywriting.



2 comments:

  1. You have outdone yourself this time. It is probably the best, most short step by step guide that I have ever seen. Freelance Copywriter for Hire

    ReplyDelete
  2. Awesome article! I want people to know just how good this information is in your article. It’s interesting, compelling content. Your views are much like my own concerning this subject. Direct Response Copywriter

    ReplyDelete

Online Marketing Part 4: Copywriting

What is copywriting? Bila speaker first mention copy writing dalam seminar, I thought what the hell was that, saya ingatkan macam IP o...