Thursday 20 April 2017

Online Marketing Part 1: Google Explore

Last Sunday (16th April) I have attended Online Marketing seminar by En. Azriel. Di Cyberjaya. I will explain one by one in this post so that whoever read this will get the knowledge as well as I can do a revision of what I have learned.

Ni tentative program. This tentative using canva tau, tu later on will be explain.






Our boardroom.



Signage semua cukup, very comfortable.


Ada wifi jugak ye.


Bismillahirahmanirrahim.


Di Malaysia ada lebih kurang 31 juta rakyat dan 18juta daripadanya adalah pengguna tegar FB, means pengguna aktif. Wow!! Dan penggunaan wass up di Malaysia adalah yang PALING TINGGGI di dalam dunia. WOW!!!!!





That is why online marketing sangat di galakkan. Infact, mendapat sokongan kerajaan. And course yang saya attend ni FREE.











Our speaker, En. Azriel.




Kita start with explore dulu ye.

Dalam Internet, penggunaan Google yang paling meluas sebab Google hampir 98% tepat walaupun bukan 100%.

Apa-apa yang kita berminat nak jual, kita kena study the market first.

So, kita pergi ke ke Google and search for Google Trends.

Explore? What do you want to sell? Contoh kat sini, kita plan nak jual tudung, so kita google tudung, kecilan scope to Malaysia and past 12 months. Kita nak tengok trends of pencarian online tudung. Nampak tak kat bawah?


Graf kat atas shows that tudung tu a quit mendatar kan, tak berapa naik sangat. Agak mendatar, means bukan tak boleh jual cuma mungkin tak dapat income yang besar. Kalau kita tekan dekat plot tu, dia akan beri kita date, in example in 2016, yang paling tinggi kadar pencarian online bagi tudung pada August 2016. Kenapa? Sebab Raya Haji is nearby, so most probably pencarian online tudung untuk di pakai pada hari raya Haji last year.

Moreover, kita juga kena tau events macam raya, raya haji, merdeka end sales yang jadi penyebab pencarian bulan 8 tu tinggi. And alerts of environment also.


Location
Untuk graf kat bawah pula, kita dapat tengok pencarian mengikut tempat, saya dah kecilkan pencarian ke subregion and ianya menunjukkan bandar yang paling tinggi pencarian untuk tudung adalah KT followed by Putrajaya, KB, Batu caves dan Kuantan. 

Batu Caves????? 
You must kidding me. 
No darling.

Batu Caves nearby Gombak and we should assume that the search engine came from UIA students. Why KT, KB? Again kita assume yang this places paling kurang butik untuk the latest tudung and therefore diorang used online as medium to reach glamour tudung.

So penting untuk:-
1) Target audience
2) Kalau nak bukak butik tudung, buka di kawasan Top 5 tu.


Shah Alam?
Search engine kurang.
Diorang boleh dapatkan macam-macam jenama tudung kat Seksyen 7. Naelofar, Sugarscraft. Melambak sangat butiknya. You named it, you've got it.



Related topics.
This is actually for hashtag #. Later on I will explain. Hashtag this below named dalam advertisement di FB dan IG so ads anda akan 'naik' apabila diorang search.


Related Quiries
Same goes to RQ eh. Tengok RQ kat bawah. Tudung pucci, tudung bawal pucci, tudung warda, cikgu tudung hijau dan tudung saudia. Hashtag kan pada setiap post anda untuk menaikkan rating so your post will appear in search tau.



PESANAN: JANGAN MELANGGAR ETIK YE DENGAN MENGGUNAKAN HASHTAG SEPERTI #syria  #mangsabanjir. 
JANGAN. 
HORMAT HASHTAG YANG BERUNSUR KEBAJIKAN. 
MENIAGA KENA BERETIKA YE.


Compare
Sekarang kita compare pencarian tudung dan jubah. It just to see eh. Di butang compare bahagian atas, tekan butabg + compare. nampak tak biru untuk tudung, merah untuk jubah. Pencarian tudung melebihi pencarian jubah dalam Malaysia for the past 12 month.



Sekarang kita compare dengan kasut pulak. 3 item serentak. Kenapa? Iye, kalau kita masih belum keputusan samada nak jual online tudung, kasut atau jubah, kat sini kita boleh nampak stull pencarian tudung masih tinggi berbanding kasut dan jubah.

So betweem this 3 items, you oll nak jual ape?
Yes, correct.
TUDUNG!



Untuk dua graf di bawah, tunjuk pencarian jubah dan kasut mengukit city. Merah untuk jubah dan kuning untuk kasut. Again top 5 adalah KT. Nanti later on kalau anda semua nak jalankan FB Ads, include kan KT dalam anda punya city okey! As simple as that.




So basically kita dah tau, kalau kita nak jual tudung, di kawasan manakah kita patut fokus kan?


Contd....

1 comment:


  1. Hello,

    we provide affordable and result-oriented SEO services, please give a chance to serve you.


    Thanks
    Admin: E07.net

    ReplyDelete

Online Marketing Part 4: Copywriting

What is copywriting? Bila speaker first mention copy writing dalam seminar, I thought what the hell was that, saya ingatkan macam IP o...